Reklam
Det är bara regn och rusk ute mest varenda dag och det är inte direkt det optimala vädret för oss. Jag behöver ta promenader varje dag (eller vill, åtminstone) och Bens vagn har ett hål i taket har vi upptäckt... När det blir uppehåll ett tag och allt torkat, så får vi täppa till det. Hur vi nu ska komma upp på vagnstaket och hur jag ska låta bli att trilla ner och bryta armen igen.
Reklam är ett av mina favoritämnen att diskutera och återigen finns det en del att uppmärksamma. Till exempel måste man vara tydlig i sin jingel. För några år sedan sjöngs det på lokalradion: "Ska det bli ordentligt gjort - välj Engbergs måleri". Bara det att jag länge var övertygad om att det sjöng "Ska det bli ordentligt gjort med Engbergs måleri?" Knappast smickrande reklam... Dock så har ju reklmen fastanat hos mig, så det kanske var bättre att sjunga otydligt?
Man bör också undvika att texten missförstås. Just nu kan man köpa flingor, Cheerios, och självklart anser företaget att vi är så internationella att texten inte behöver översättas till svenska. Så därför hör vi hur reklammannen säger "Give those O's a go". Bara att jag tycker mig höra ett "H" framför O's och då blir ju meddelandet något HELT annat och mindre barnvänligt...
Man ska också undvika fula modeller. Eller så tar man fula och blir lite kult, som Ipren-mannen. Men om modellen är menad att vara vacker, så blir det bara irritation när hon inte är det. Som H&M. Det företaget har verkligen en usel PR-avdelning! Antingen är reklamen dålig, eller så har de fula modeller. "Du är bara avundsjuk" skulle vissa kontra, för man får inte tycka "snygga" är fula, men jag har inga som helst problem att säga att vissa kvinnor är vackra. Eller fula. Senaste H&M-modellen ser verkligen ut som ett nedknarkat vrak! Stora påsar under ögonen. Ska hon vara vacker? Jag kan peka ut 10 kvinnor på gågatan som är betydligt vackrare!
Ett bra sätt är däremot att få till en fräck rubrik. Många lyckas och vissa får till en twist utan att ens vara medvetna om det. Som här nedan: (Visserligen ingen reklam, men bra exempel)
Bilden och hennes pose är ju bara klockren till den rubriken!
Nähäpp, nu är det dags att fixa inför morgondagens jobb (för Ben). "Dagens erbjudande" ska skrivas på stora tavlan med allra finaste stilen (som aldrig blir tillräckligt symmetrisk) och burkarna med ingredienserna ska fyllas på. Och så ska jag be en bön till vädergudarna, så Älsklingen slipper stå med dropp!
Reklam är ett av mina favoritämnen att diskutera och återigen finns det en del att uppmärksamma. Till exempel måste man vara tydlig i sin jingel. För några år sedan sjöngs det på lokalradion: "Ska det bli ordentligt gjort - välj Engbergs måleri". Bara det att jag länge var övertygad om att det sjöng "Ska det bli ordentligt gjort med Engbergs måleri?" Knappast smickrande reklam... Dock så har ju reklmen fastanat hos mig, så det kanske var bättre att sjunga otydligt?
Man bör också undvika att texten missförstås. Just nu kan man köpa flingor, Cheerios, och självklart anser företaget att vi är så internationella att texten inte behöver översättas till svenska. Så därför hör vi hur reklammannen säger "Give those O's a go". Bara att jag tycker mig höra ett "H" framför O's och då blir ju meddelandet något HELT annat och mindre barnvänligt...
Man ska också undvika fula modeller. Eller så tar man fula och blir lite kult, som Ipren-mannen. Men om modellen är menad att vara vacker, så blir det bara irritation när hon inte är det. Som H&M. Det företaget har verkligen en usel PR-avdelning! Antingen är reklamen dålig, eller så har de fula modeller. "Du är bara avundsjuk" skulle vissa kontra, för man får inte tycka "snygga" är fula, men jag har inga som helst problem att säga att vissa kvinnor är vackra. Eller fula. Senaste H&M-modellen ser verkligen ut som ett nedknarkat vrak! Stora påsar under ögonen. Ska hon vara vacker? Jag kan peka ut 10 kvinnor på gågatan som är betydligt vackrare!
Ett bra sätt är däremot att få till en fräck rubrik. Många lyckas och vissa får till en twist utan att ens vara medvetna om det. Som här nedan: (Visserligen ingen reklam, men bra exempel)
Bilden och hennes pose är ju bara klockren till den rubriken!
Nähäpp, nu är det dags att fixa inför morgondagens jobb (för Ben). "Dagens erbjudande" ska skrivas på stora tavlan med allra finaste stilen (som aldrig blir tillräckligt symmetrisk) och burkarna med ingredienserna ska fyllas på. Och så ska jag be en bön till vädergudarna, så Älsklingen slipper stå med dropp!
Kommentarer
Postat av: David
Haha antingen klagar folk på att våra modeller är för snygga och säger att (verkliga kvinnor ser inte ut sådär)
Och nu säger du att H&Ms modell är för ful :)
Hon kanske har påsar under ögonen för hon är en småbarns mamma som försöker kombinera småbarn och karriär?
Vem vet! Jag älskar iaf H&Ms nya jingel :)
Trackback