Nu har jag svart på vitt att jag är värdelös
Jag orkar inte mer nu. Gränsen är nådd. Jag känner mig så sviken, så ouppskattad, så utnyttjad.
Bakgrunden är enkel. Jag vet att lärare tjänar uselt i förhållande till utbildningsnivån. Ingångslönen är på 24.500:- (efter nästan fem års universitetsstudier) och de som är nära pensionen tjänar 10.000:- mer. Katastrofal löneutveckling, alltså. Att arbeta för att lärare ska få skälig lön i förhållande till utbildning och det arbete vi gör är en sak. Att se hur man ligger i löneligan på den egna arbetsplatsen är en annan.
Jag vet inte varför jag dröjt med att kolla upp hur jag ligger till. På något sätt har jag väl trott att jag legat medelmåttigt till. Därför var besvikelsen i början av året väldigt stor när det visade sig att jag låg bland de sämst betalda – och då är nyutbildade och till och med outbildade medräknade! Tilläggas kan att jag arbetat 17 år i yrket, varav 16 på samma skola.
När det nu blev dags för årets löneförhandling, så trodde jag att vår nya rektor skulle visa att hon uppskattar mitt arbete. För på något sätt, så måste det ju ha varit förra rektorn som tydligen inte uppskattade mig och därför hållit tillbaka mig lönemässigt. Vad annars kan det bero på?
Ändå förstår jag inte. Vad har jag gjort för del? Jag har slitit som ett djur, så till den grad att jag fått bli deltidssjukskriven, eftersom mina höga krav på mig själv och att prestera de bästa resultaten satt en för hög press på mig. Hur bra mina elever än presterade, så blev jag aldrig nöjd. Ett par år kollade jag upp resultaten mina elever fick på de nationella proven och jämförde med andra klasser i Uppsala och till och med hela Sverige. Av mina elever nådde 23-24% högsta betyget på de nationella proven i engelska. Snittet i Sverige var runt 12%. Ändå var jag inte nöjd. Jag visste att jag kunde bättre, om jag bara lade ner ännu lite mer tid och energi.
Rektor visste att jag slet hårt och att mina elever presterade långt över snittet, för jag delgav henne statistiken. Sådant visade sig konstigt nog inte i lönekuvertet. I stället fick jag bara höra att jag inte skulle vara så ambitiös, inte ha så höga krav på mig själv. Men hur kan jag må bra som lärare, om jag nöjer mig med att släppa iväg ett gäng (i bästa fall) medelmåttor, när jag vet att de har kapacitet för så mycket mer? Och hur rättvist är det mot eleverna att inte utmana dem efter deras förmåga!?
Jag engagerade mig i de nationella proven och medföljande utvärderingar. Ställde upp som utprövningsklass. Universitetet blev så positivt över de uppsatser mina elever skrev, berättade att mina elever skrev så ovanligt bra (med andra ord att jag måste vara bra på att undervisa i textskrivning), så de ville ha med mig i bedömargruppen till framtida nationella prov i svenska. Ett ärofyllt uppdrag! De har kostat på mig utbildning i textanalys och alla de konsulttimmar jag arbetat åt dem har varit till gagn för skolan där jag själv arbetar. Men syns det i lönekuvertet?
Mina elever är inte bara elever. De betyder allt för mig. Jag är engagerad i dem och jag finns där för dem. Det finns många, som kan berätta att jag är viktig för dem, att jag gör ett bra jobb, att de känner tillit till mig. Samtidigt som jag arbetar hårt för ett bra klassrumsklimat (andra har intygat att det är lugnast på mina lektioner) och sliter för att motivera dem till att lära (nyligen blev min 8:a bjudna på fika av mig, eftersom det är första gången i min karriär som hela klassen fått godkänt på ett läxförhör), så finns jag där och kan tala om allt med eleverna. De har berättat och rådfrågat i förtroende och jag gör allt jag kan för att de ska växa som människor. Jag ordnar födelsedagspresenter åt dem, personliga uppmuntrande avskedsbrev, messar dem foton från speciella evenemang de deltar i. Jag gör så långt mycket mer än vad en lärare behöver, bara för att jag tycker så mycket om dem.
Nu säger jag inte att jag är den enda läraren som gör så här, misstolka mig inte. Jag vill bara förmedla en bild av att jag gör så många bra saker, men ändå får jag ingen konkret uppskattning av det annat än från eleverna. Det är fantastiskt underbart att få positiv respons från eleverna och det gör att jag orkar med den hårda miljön vi faktiskt har, men när man år efter år inte får uppskattningen ifrån skolledningen, då orkar man till sist inte mer. Jag vågar med bestämdhet påstå att jag är en bättre lärare än genomsnittet – på alla plan. Jag må ha dåligt självförtroende när det gäller det mesta i mitt liv, men min yrkesskicklighet vet jag är bättre än bra. (Detta inte för att jag är en unik och fantastisk människa, utan för att jag offrat så mycket tid och energi på mitt arbete, långt, långt utöver vad jag har förväntats göra).
Jag vet att det jag skriver är känsligt, det är mycket hysch-hysch kring att jämföra folks löner. Det skiter jag i. Just nu skiter jag i allt som har med jobbet att göra. Jag tjänade nyss bara 3000:- över ingångslönen, vilket var 2500:- mindre än den näst sämsta betalda jämförbara läraren. Nu fick jag en löneökning på tusen kronor. Glappet är långt till de lärare som före löneökningen tjänade 6-7.000:- mer än mig – jämnåriga med lika lång lärarkarriär. ”Vad har jag gjort för att förtjäna detta?” ekar i mitt huvud. Jag känner mig värdelös, hopplös. Och jag gråter. Ja, jag skäms inte för att säga att jag faktiskt gråter. Jag är så ledsen över hur lite jag uppskattas – jag trodde jag betydde mer. Det svider att få veta hur värdelös man tydligen är. Jag är ledsen över mina elever, som jag nu måste svika. De ska börja nian och har haft det tufft på lärarfronten. Jag är också så ledsen över att behöva lämna mina underbara, fantastiska, älskade kollegor, som betyder så mycket för mig och mitt välmående.
Men det går inte längre. Jag kan inte jobba kvar när jag vet att jag inte är vatten värd. Jag får ångest när jag tänker på att jag måste leta nytt jobb – har jag ork till det? För det här tog musten ur mig. Jag känner mig så orkeslös. Jag hade det tufft redan innan, nu är det som att sparka på någon som redan ligger. Jag vet inte hur jag ska orka vidare. Det enda jag trodde jag var bra på, den stolthet jag kände över att vara duktig på mitt jobb, det har tagits ifrån mig.
Sävjadagen i gasset
Ego
Embla 10 år!
Så många pussar!
I negerbollens fotspår
När jag växte upp var negerbollar ett självklart inslag på fikabordet. Aldrig någonsin var det någon som reagerade över vad de hette. Så kom någon på att det är kränkande att kalla dem negerbollar (huruvida denna någon ens var mörkhyad är ju värt att fundera på). Nu måste man säga ”chokladbollar”, annars höjer folk ögonbrynen.
Enligt en artikel nyligen publicerad på Expressens webb, så har ett konditori i Skåne hamnat i blåsväder. De säljer nämligen rasistiska bakverk! Denna gång är det inte namnet som någon opponerat sig emot, utan hur de ser ut. Den främsta kritiska stämman hör till en talesperson för Afrosvenskarnas Riksförbund, och han menar att detta är smygrasism.
” Kitimbwa Sabuni vill inte förklara mer ingående varför han anser att kakorna är rasistiska.
– Vi finns inte till för att utbilda människor om rasism, vi försöker bara skydda oss och andra människor mot rasism. Att spela oförstående är en del av en härskarteknik, säger han till Kvällsposten.”
Herre min Je… Om man vill, så kan man hitta rasism precis överallt. Faktum är dock att saker eller uttalanden inte är rasistiska såvida någon inte känner sig kränkt av dem. Men det kommer tyvärr alltid finnas någon som blir kränkt av det mesta.
Personligen blir jag rent ut sagt förbannad på folk som anklagar andra för rasism, när man inte har haft någon sådan tanke alls. Detta konditori har även gubbar i vit choklad, men dem är det ingen som reagerar på. Gubbarna i choklad är bara ett roligt inslag bland övriga bakverk. Vad skiljer gubbar från andra figurer, såsom grodor?
Själv har jag haft elever (väldigt få, dock!), som kommenterat att jag inte satt ett högre betyg på dem för att de har invandrarbakgrund. Vad!? Skulle jag ha något emot folk av annan härkomst?? Är det därför jag arbetar på en invandrartät skola? Är det därför jag valt att skaffa barn med en man från Afrika? Nej, sluta hitta rasism precis överallt. Om du väljer att tolka allt positivt, så kommer du uppleva en gladare och lyckligare värld!
You've gotta do what you've gotta do...
Ordets makt
Viktiga beslut
Livet i Sverige är inte gjort för att man som ensamstående mamma ska bo i ett stort radhus, så jag har två val. Antingen flyttar jag till något mindre, billigare. Jag får ner hyran ungefär 2.500:- om jag byter ner mig till en lägenhetstrea. Just nu känns en flytt alldeles för jobbig, eftersom det bara är två år sedan jag flyttade hit och jag ännu minns allt jobb det innebar. Det är ju sjukt hur mycket prylar man har och inte vill slänga bort – utifall att…
Så då återstår alternativ två – att hyra ut ett av mina rum. Egentligen inga problem, eftersom arbetsrummet (=det största sovrummet) står helt orört, liksom badrummet på övervåningen. Men visst tar det emot att behöva husera en främmande människa.
Nu är dock annonsen utlagd på Blocket. Jag har egentligen bara ett enda krav (förutom att man betalar i tid osv) och det är att man är rätt tyst på kvällarna, så inte Kevin väcks. Nu återstår att se hur många som är intresserade. En kille har redan mailat, men jag väntar lite till och så får jag försöka avgöra vem som verkar trevligast att bo med.
Tusen och en frågor cirkulerar i huvudet när man bestämt sig för att ta emot en inneboende. Kommer personen att kunna vara hyfsat tyst? Kommer hen att hjälpa till med städning av gemensamma utrymmen/slänga sopor etc? Hur mycket skafferiplats behöver hen? Vill hen ha blommorna i sitt möblerade rum? Behöver hen en garderob med stång att hänga kläder på? Kommer hen att acceptera att jag ibland har för mycket huvudvärk för att direkt plocka upp varenda pinal som Kevin släpat fram?
Jag försöker dock se det hela positivt. Att ha en främling hemma behöver ju inte betyda problem och oro. Det kan ju bli riktigt trevligt att ha lite vuxensällskap ibland! Och inte minst – det gör att jag kan bo kvar i mitt fina radhus med tomt.
Föräldrar som inte förstår
Det finns en sak jag nog hatar mer än annat när det gäller läraryrket: vissa föräldrar. De allra flesta är helt OK, även om jag tyvärr ser att alldeles för få föräldrar ser till att barnen sköter skolan på bästa sätt: att det pluggas till läxor och prov eller att man tar igen sådant man ligger efter med. Så många ungdomar klarar inte av det på egen hand (det finns ju en anledning till varför man inte anses vara vuxen förrän man är 18). Jag själv hör till den kategorin föräldrar, tyvärr. Jag hade kunnat pusha mina egna barn mera, kontrollerat och krävt mer studietid hemma, så jag vet att många av oss säkert sitter med dåligt samvete. Faktum kvarstår dock.
Sedan finns det en väldigt liten klick föräldrar, som inte förstår det här med att hur deras barn är hemma inte alls betyder att deras barn är likadana i en grupp med 30 andra jämnåriga. Man kan vara from som ett lamm hemma, men i klassrummet ska man vara Balla Allan. Även om man är naiv som förälder, så är det ju bra ifall man tror på läraren när vederbörande på utvecklingssamtalen rapporterar om hur ungdomen är, men det är det inte alla föräldrar som gör. Det är fel på oss lärare, för hemma är ju Pelle så snäll och söt och rar och lugn och…. Mm, men om mamma eller pappa behagade sätta sin fot i klassrummet en halv skoldag, så skulle nog mamma eller pappa bli tämligen förvånade! (För trots att alla skärper till sig om det kommer in en förälder, så glömmer de bort sig vid vissa tillfällen). Under mina 17 år har en förälder kommit på besök på högstadiet en eller två gånger!! Besöket varade max en lektion. Klart som korvspad att många föräldrar inte har en aning om hur ungdomar beter sig i större grupper.
En del föräldrar väljer att bara lyssna när ens barn kommer hem och säger något, sedan skickar föräldern iväg ett väldigt argt mail och anklagar läraren för saker som ska ha hänt. Jäpp, hände mig nyss. Mitt svar till föräldern blev två A4-sidor långt, där jag detaljerat berättade om vad som hände på lektionen och där framkom en hel del information, som eleven själv inte berättat hemma.
Nu väntar jag med spänning. Jag känner inte denna förälder, så det kan gå åt två håll: antingen blir föräldern rosenrasande och väljer att ändå inte tro på mig och vad jag berättat om hur ungdomen uppfört sig, eller så skäms föräldern och ber (i bästa fall) om ursäkt. För jag var noga med att poängtera i mailet att det är bra att man hör av sig när man tycker något verkar tokigt, men man måste ju höra alla inblandade innan man börjar anklaga någon!
Och visst kanske jag inte skulle skriva allt. Man grubblar: var allt professionellt uttryckt? Är det bra att skriva när man när upprörd när man återupplever att man blev kränkt dagen innan? En del kommer säga nej, men jag är inte en person som sticker under stol med vad jag känner i vissa situationer. Om någon anklagar mig på detta sätt, så kommer jag att svara med besked. Vill föräldern välja att bli förbannad över mitt svar, så fortsätter jag att ta striden. Jag ska faktiskt inte behöva ta skit bara för att jag har det yrke jag har. Jag ska inte behöva sopa under mattan för att våra ”kunder” ska vara nöjda. Det skulle utan tvekan orsaka att jag låg sömnlös på nätterna, och jag vill inte, TÄNKER INTE offra min hälsa, bara för att jag ska låta ”kunderna” tycka att de kan säga/göra vad de vill.
Lyckligtvis är de få, de föräldrar som inte accepterar det en lärare säger. Det har bara varit en handfull genom åren (kan nog räkna på ena handens fingrar!). Så jag hoppas att även denna förälder förstår efter mitt långa mail, så jag inte behöver börja räkna även på andra handens fingrar snart…
Och du som förälder: tänk på att det alltid finns minst två versioner av allt du hör. Undersök först. Kritisera sedan om det behövs! Men glöm inte: lärare är också människor. Vi har också känslor.